2014/07/21

Prosty i łatwy chleb bezglutenowy (bez-mleczny)


Dziś prezentuję chlebek bezglutenowy....sama próbuję teraz ograniczyć spożywanie glutenu....ze względu na stwierdzoną u mnie chorobę Hasimoto - rodzaj niedoczynności tarczycy.  Przy tej niedoczynności wskazana jest dieta bezglutenowa, bez mleczna, ograniczenie do minimum spożycie soi oraz soli jodowanej a także warzyw z rodziny kapuścianych w postaci surowej i wiele innych. To w skrócie więcej można znaleźć na internecie. A czy ktoś stosuje się do takich zaleceń...to indywidualna kwestia ;)

Do upieczenia chlebka podchodziłam z 3 tygodnie, ale w końcu się odważyłam. Sama myśl BEZ GLUTENU jakoś mnie przerażała i odstraszała....od zawsze uwielbiałam pszenicę i produkty zbożowe a tutaj teraz takie zmiany.

Chlebek rewelacyjny w smaku, pięknie wyrósł, chrupiąca skórka wewnątrz, wilgotny z dużymi dziurkami, dzięki użyciu drożdży. Własny chlebek bez żadnych ulepszaczy, nie trzeba go wyrabiać.....w dodatku tak łatwy do przygotowania. Naprawdę nie ma co się obawiać.;)

Do chlebka można dodawać różne zamienne składniki typu bazylia, suszone pomidory, oregano i suche ziarna. Wszystko w zależności własnych upodobań.

Przepis znalazłam na jednym z forum  na temat choroby Hashimoto...ale z tego co zauważyłam oryginalnie pochodzi ze stronki Moje wypieki.





Składniki:

  • 500 g mąki bezglutenowej gotowej lub 250 g mąki gryczanej i 250 g mąki ryżowej (piekłam również z mąki kukurydzianej czyli 100g mąki kukurydzianej, 100g mąki ryżowej i 300g gryczanej)*
  • 3 łyżki siemienia lnianego
  • 3 łyżki słonecznika
  • 3 łyżki pestek dyni
  • 1 łyżka sezamu
  • 1 łyżka soli (użyłam morska)
  • 1 łyżeczka cukru
  • 25 g świeżych drożdży lub 15 g suchych drożdży
  • 550 ml ciepłej wody
  • 2 łyżki oliwy




Wszystkie suche składniki umieścić w większej misce. Dodać wodę i dokładnie wymieszać. Piekłam chleb . z suchy jak i ze świeżych drożdży (nie trzeba ich rozrabiać wcześniej przed wymieszaniem) i w obu przypadkach pięknie wyrósł. 




Miskę włożyć w reklamówkę i zawiązać albo szczelnie przykryć folią tak by nie dochodziło powietrze, dzięki czemu chlebek rośnie bardzo szybko. Zostawić tak na 10 do 20 minut. Wszystko zależy od temperatury wody i otoczenia. Użyłam ciepłej wody, więc chlebek wyrósł w ciągu 10 minut. Chleb nie powinien podwoić swojej objętości. Chlebom bezglutenowym długie wyrastanie nie sprzyja. W tym czasie przygotować foremkę o wymiarach 10 x 25 cm. Wysmarować tłuszczem (oliwa, olej, masło czy smalec jak ktoś woli) i obsypać mąką bezglutenową. 


Jak ciasto troszkę wyrośnie, dobrze je wymieszać i przełożyć do przygotowanej blaszki. I ponownie zostawić na 10 do 20 minut w szczelnie zamkniętej torbie lub przykryć folią spożywczą uważając by nie przykleiła się do ciasta.  

Rozgrzać piekarnik na temperaturę 230 stopni. 

Gdy ciasto lekko podrośnie polać go 3 łyżeczkami oliwy, dzięki temu skórka jest bardziej chrupiąca. Chlebek obsypałam ziarnami i troszkę nawet przyklepałam, by ładniej wyglądał ale po upieczeniu ziarna same odpadają więc nie ma największego sensu. Piec w temperaturze 230 stopni przez 50  - 60 minut.



Po upieczeniu wyjąć z blaszki i przestudzić na kratce. Mój chleb piekłam przez 50 minut.



Próbowałam rożnych kombinacji mąk. Na zdjęciu została użyta mąka biała doves jak widać na zdjęciu. Używałam również ciemną i ma troszkę inny smak, ale nadal tak samo wyrasta. Próbowałam mieszankę maki gryczanej i ryżowej. Jeszcze nie próbowałam z dodatkiem mąki kukurydzianej.
Najgorsza opcją dla mnie była gotowa mieszanka mąki bezglutenowej z Asdy (mieszkam w UK), nie wiem czy to była wina mąki czy może dlatego, że zostawiłam chleb na zbyt długie wyrastanie..muszę powtórzyć;)

A tu zdjęcie chleba z komórki z użyciem mąki ciemnej (przewaga mąki gryczanej i ciemnego ryżu) :



* można używać rożne rodzaje mąk i tak wychodzi z tym że używając mąk gryczanej chleb może wychodzić cięższy i czuć posmak kaszy.  

6 komentarzy:

  1. Skusiłam się i zrobię z gryczanej i ryżowej. Tylko tej drugiej nie mam więc zmielę ryż i zobaczymy co wyjdzie. dzięki za przepis :-D

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie pomyliłaś coś w przepisie, gdy wlałam 550 ml wody, to ciasto zrobiło się jak zupa. Dodam mąki, ale nie wiem co z tego wyjdzie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. http://ugotujmyto.pl/chleb-bezglutenowy/

      Usuń
  3. Czy można mąkę gryczaną zastąpić jaglaną lub ziemniaczaną? Bo gryczanej nie miałam i dałam ziemniaczaną i... Chyba wyszedł pospolity zakalec ��

    OdpowiedzUsuń
  4. dziekuje sprubuje upiec jak mowisz ciezki to jest kawalek chleba pozdrawiam cieplutko

    OdpowiedzUsuń
  5. Właśnie sie studzi, ale nie wygląda tak ładnie , jak na
    zdjęciu zamieszczonym wyżej, nie jestem zadowolona. Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za konstruktywne komentarze....dzięki nim również się doskonale;) Pozdrawiam serdecznie i dziękuję;)

link

Related Posts with Thumbnails